Satsingsområdet familietjenester

Foreldrewebinar

Som en del av vårt satsingsområde, Familietjenester, tilbyr vi egne foreldrewebinarer til alle foreldre og foresatte i Norlandia barnehagene.

I foreldrewebinarene tar vi opp temaer som angår de fleste småbarnsfamilier. Typiske tema vil være kosthold, allergier, fysisk aktivitet, følelser, litteratur og annet som er av interesse for småbarnsforeldre. Disse webinarene gjennomføres på kveldstid.

Under kan du se et utdrag fra de ulike webinarene som er blitt avholdt. Foresatte i våre barnehager får invitasjon til å delta på webinarene. De får også tilgang til opptak av hele webinarer som er gjort tidligere.

Bevegelsesglede og mestring for deg og ditt barn

Gjest: Anna Solberg Myrvold, fysioterapeut i bydel Alna, Oslo

I Norlandia barnehagene har vi et eget satsninggsområde for barn og bevegelse - Norlandia Jump. Vi ønsker at foresatte til barn i våre barnehager skal få mer kunnskap om hvorfor fysisk aktivitet for barn er så viktig, og hvordan man kan motivere barn til økt fysisk aktivitet på hjemmebane.

Risikolek

Gjest: Øyvind Kvalnes, profesor på Bi

Vi inviterer alle foresatte til et webinar hvor et kunnskapsrikt team vil gå gjennom ulike temaer:

• Hva er risikolek?
  • Etiske dilemma med beskyttelse / risiko ved lek
  • Livsmestring og psykisk helse

Smakstilvenning og måltidsglede

Gjest: Tone Ilstad Hjalmarsen, ernæringsrådgiver, Kidsa og Norlandia Barnehagene.

I Norlandia Barnehagene er vi opptatt av måltidsglede for våre barn. Derfor ønsker vi å belyse viktige aspekter innen kosthold. Hvordan hjelpe barn til å gå fra sin naturlige preferanse for søtt og fett, til å bli en altetende matnyter, med et variert kosthold både i barnehagealder og videre i livet?

Vi ønsker å dele tips og råd med foreldre som er nyttige i hverdagen – for både små og store barn.

Emosjonsveiledning

Gjest: Maria Saugstad Hodne, Psykolog i EKTE

Som foresatt kan det være vanskelig å vite hvordan du skal hjelpe barnet ditt med å takle raserianfall, skuffelse eller å grue seg til noe. Emosjonsveiledning gir oss kunnskap om hvordan vi kan endre familiemønstre og lære nye måter å respondere på i møte med barnas emosjoner.