Tilbake til oversikten
Tilnærming og pedagogikk

Tilvenning i barnehagen

August er her og sommerferie, permisjon og fritid er over for de aller fleste av oss. Fremover skal rundt ti tusen barn gå eller holdes på armen inn portene til våre barnehager. Gjennom de samme portene passerer rundt 2700 ansatte. Sammen har vi et ansvar for å bidra til at barna trives og finner glede og utvikling gjennom lek.

Sist oppdatert: 4. februar 2025

Når barnet skal i barnehagen:

En trygg tilknytning danner et godt utgangspunkt for positiv utvikling

August er her og sommerferie, permisjon og fritid er over for de aller fleste av oss. Fremover skal rundt ti tusen barn gå eller holdes på armen inn portene til våre barnehager. Gjennom de samme portene passerer rundt 2700 ansatte. Sammen har vi et ansvar for å bidra til at barna trives og finner glede og utvikling gjennom lek.

hånd i hånd
trygt
grønt
barn i leik

Hvert enkelt av disse barna er unike. De utvikler seg i ulikt tempo når det gjelder emosjonell utvikling, regulering av følelser og hvordan de uttrykker seg. Barna vil trenge hjelp til å forstå seg selv og andre, og hjelp til å håndtere sine følelser. Dette er ekstra viktig under en oppstart som kan kjennes litt utrygg.

Praksis basert på forskning og erfaring

Vi har i dag mye kunnskap om hva barn trenger for å bidra til en sunn vekst og utvikling. I ett til to-årsalderen er hjernen i en enorm utvikling. Nyere studier indikerer at millioner av nervekoblinger oppstår per sekund, ifølge Cecilie Evertsen ved Læringsmiljøsenteret.

Uansett alder er det viktig at barnet får en opplevelse av å være i en trygg tilknytning til foresatte, men også til de ansatte i barnehagen. Våre medarbeidere er svært viktige i å være «den ene» for barnet når foreldre og foresatte går på jobb.

Kunnskapen som er opparbeidet gjennom mange års forskning og erfaring rundt dette, danner grunnlag for tilvenningsperioden hos Norlandia og Kidsa Barnehagene.

Hvordan kan vi sammen skape en best mulig start i barnehagen?

Trygge relasjoner gir det beste utgangspunktet for positiv utvikling da dette vil kunne bidra til at barnet etter hvert vil utforske, leke og inngå i sosialt samspill. For at starten på barnehagetiden skal bli så god som overhodet mulig, har vi noen tips til hva som kan være lurt for foresatte og foreldre å tenke på:

  • Barn har behov for å ta verden inn i små doser
  • Bruk tid. Vær langsom. Barnet trenger tid på å bli kjent med nye omgivelser, selv om oppstarten kanskje allerede har begynt på våren
  • Hold hverdagen så rolig som mulig i starten. Barnet kan også bli slitent og da er det godt med rolige ettermiddager i trygge omgivelser
  • Ta med en ting (overgangsobjekt) som barnet er glad i. Kanskje lukter det også kjent og trygt
  • Øs av din kunnskap om barnet. Vi vil ha større forutsetninger for å forstå og anerkjenne barnas følelser om vi kjenner litt til disse i forkant av oppstart og med aktive foresatte som oversettere av barnets signaler
  • Trygghet er grunnstammen for alt annet og barn viser følelser ulikt. Noen viser med hele seg at de er triste, redde og glade, mens andre viser dette mer diffust. Det er likevel viktig for alle barn å kjenne at en blir forstått og anerkjent
  • Er du urolig, så forsøk å ikke legge uroen over på barnet - snakk heller om din uro med barnehagepersonalet
  • Alt vi gjør, skal ha barnets beste som grunnlag, og vi vet at et nært samarbeid med hjemmet er viktig for å støtte barnets trivsel og utvikling
grønt og barn