Tilbake til oversikten
Pedagogisk tilnærming

CLASS: Et verktøy for å styrke relasjonen mellom barn og voksne

I Norlandia Barnehagene bruker vi CLASS – et forskningsbasert observasjonsverktøy som støtter oss i å styrke samspillet med barna. Det handler om å se hvert barn og hvordan vi best mulig kan støtte de i pedagogiske hverdagsaktiviteter og lek og læring.

Sist oppdatert: 2. oktober 2025

CLASS: Et verktøy for å styrke relasjonen mellom barn og voksne

Derfor er dette er viktig for ditt barn

Forskning viser tydelig at gode relasjoner mellom barn og voksne har stor betydning for barns trygghet, mestring, språkutvikling, selvregulering og sosiale ferdigheter. CLASS hjelper oss å ta dette på alvor – og å jobbe målrettet for å gjøre kvaliteten enda bedre.

For deg som forelder betyr det at vi hele tiden utvikler oss – med barnet ditt og barnegruppen i sentrum.

Hvordan vi voksne møter barna, hvordan vi kommuniserer, leder og støtter dem i lek og læring – det er selve kjernen i kvaliteten på barnehagetilbudet. Derfor bruker vi i Norlandia et verktøy som heter CLASS (ClassroomAssessment Scoring System). I samspill med vårt pedagogiske skjønn hjelper det oss med å styrke relasjonen mellom barn og voksne – og med å støtte oppunder at alle barn får det de trenger for å utvikle seg og trives, samtidig som barna selv får være aktive medskapere i egen hverdag.

Hva er CLASS?

CLASS er utviklet gjennom mange år med forskning og er i dag i bruk i barnehager og skoler over hele verden. Verktøyet setter søkelys på tre områder:

  • Sosio -emosjonell støtte
  • Organisering og ledelse av barnegruppen
  • Læringsstøtte

Gjennom observasjon og refleksjon av eget arbeid jobber vi systematisk med hvordan vi møter barna – og hvordan vi kan bli enda bedre. Det handler ikke om å vurdere den enkelte ansatte, men om å utvikle hele personalgruppen og samspillskvaliteten i det pedagogiske arbeidet.

Hege Cecilie Eikseth

– CLASS hjelper oss å støtte oppunder at hvert enkelt barn blir møtt av voksne som fanger opp barnas emosjonelle og kognitive behov og støtter dem i å bli selvstendige i hverdagen. Det handler om mer enn struktur og rutiner – det handler om trygghet, selvstendighet, undring og gode opplevelser. Når vi bruker CLASS, jobber vi med det som faktisk har størst betydning for barns utvikling, sier Hege Cecilie Eikseth, fagdirektør i Norlandia Barnehagene.

Et nettverk av private og offentlige tilbud benytter allerede CLASS

Det som startet med kompetanseutvikling med følgeforskning i enkelte kommuner for noen år tilbake, har nå spredt seg og stadig flere kommuner og offentlige aktører tar CLASS i bruk. Blant annet har Ullensaker, Sarpsborg ogLørenskog startet med CLASS som en del av sitt kvalitetsarbeid i barnehagene. I Oslo kommune brukes CLASS også i et større prosjekt i skolen, som del av områdesatsingen i Groruddalen og Søndre Nordstrand.

Dette viser at det er bred enighet om at relasjonskvalitet og samspill er nøkkelen til et godt oppvekstmiljø – uavhengig av om tilbudet er kommunalt eller privat.

Norlandia Barnehagene inngår i nasjonalt nettverk

Norlandia Barnehagene er en del av et nasjonalt CLASS-nettverk hvor både private og kommunale barnehager samarbeider og deler erfaringer. Kommuner nevnt over i tillegg til Bærum,Tysvær, bydel Nordre Aker, bydel Østensjø, Stjørdal, Gjesdal, Sandnes, Time, Orkland, Horten, Kongsberg, Nesodden og flere deltar i nettverket sammen med oss. 

Ønsker du å vite enda mer om hvordan din barnehage jobber med CLASS? Ta kontakt med daglig leder i barnehagen for å få vite mer!