Påskeaktiviteter med barn

Påsken nærmer seg og vi har smalet noen morsomme aktiviteter for å bidra til litt ekstra påskestemning og glede. Aktivitetene kan gjennomføres hjemme eller på hytta, med eller uten snø. Noen av aktivitetene kan man også gjøre inne sammen rundt bordet. Kos dere sammen og god påske.

PÅSKEREBUS

Lag rebus lapper (ca 5-10 stykker) hvor barna må lete etter det forsvunnede påskeegget. Spørsmålene må tilpasses alder. Her er noen eksempler:

• Hvilken farge har kyllingen?
  • Syng 3 runder med hode-skulder-kne-og-tå, en vanlig, en rask og en sakte
  • Hva heter årstiden vi har nå?
  • Hopp 10 ganger
  • Stå på ett ben og syng en påskesang
  • Hva er en gåsunge?
  • Ta 10 utfall
  • Kan du si noen ting som ikke skal være i skogen?
  • Ta 10 situps
  • Kan du nevne 5 ting som er gule

På hver rebus lapp er det en bokstav som til slutt blir et påskeord eller så kan ordet kan være der hvor påskeegget er gjemt.

PIL OG POST

Lag piler av naturmaterialer ute som barna skal følge. Lag et kryss der de skal stoppe på post. På posten må de lete etter og løse en oppgave før de følger pilene videre.

Forslag til utfordringer på postene kan være:

• Si tre dyr som lever i skogen?
  • Nevn tre ting som er laget av plast? Hvorfor er ikke plast bra for naturen?
  • Heng opp et bilde av harespor (evt andre dyrespor)
  • Hvilke dyrespor er dette?
  • Fyll et glass med kongler, steiner etc. Hvor mange er det?
  • (Forhåndsmål et lite tre.) Hvor høyt er det?

KIMS LEK

Legg 5-7 ting fra naturen og tursekken utover bakken. Barna skal prøve å huske alle tingene de har sett. Du kan også gjenta leken flere runder, fjern da en ting hver gang slik at barna kan gjette hva som er borte.

FØLG TRÅDEN

Barna må følge en lang tråd/garn/tau som tilslutt ender med det store påskeegget. F.eks. inni huset eller uti hagen. Dette kan også gjøres i skogen. Bruk fantasien.

APPELSINLØP

Bytt ut poteten i det klassiske potetløpet med en liten appelsin. Er dere på fjellet eller har snø ute, kan man også gjøre denne aktiviteten på ski.

SILKEDEIG

Denne deigen er finere og glattere enn den mer kjente trolldeigen – akkurat som navnet tilsier. Den kan lekes og formes, og også stekes i ovnen.

INGREDIENSER

• En del maizena majsstivelse
  • (eks: 2 dl maizena)
  • To deler salt
  • (eks: 4 dl salt)
  • To deler kaldt vann
  • (eks: 4 dl vann)

SLIK GJØR DU

• Bland alt i en kjele
  • Kok opp blandingen mens du rører hele tiden
  • På kort tid blir suppa til en stadig tykkere grøt, som til slutt blir en gummiaktig klump
  • La så silkedeigen kjøle seg ned ved å legge den over på et bakepapir, ved å klemme den utover kjølner den raskere
  • Når deigen har kjølet seg ned, knar du den til en fast deig.
  • Om deigen er klebrig, tilsetter du mer majsstivelse på samme måte man bruker mel når peppekakedeigen henger fast i bordet
  • Så er det bare å begynne å kjevle og forme
  • Lager du figurer som trolldeig kan de stekes midt i ovnen på 100°C i ca en time – med ovnsdøra på gløtt. Da tørker de bedre og raskere.
  • Er figurene veldig tykke må de stekes lengre.