Barnehagen som ble bondegård

Våren er her og det yrer av liv i alle kriker og kroker. Kalver, lam og småfugler kommer til verden, og hos Norlandia Rollandslia barnehage har de for andre året på rad, fått besøk av lam i barnehagen.

Bak prosjektet står pedagogisk leder Irene Danielsen og en av pappaene i barnehagen som driver bondegård. Da Covid inntraff og restriksjonene gjorde at barna ikke fikk reist på gårdsbesøk slik de pleier å gjøre på våren, måtte de tenke nytt. Irene tok da initiativ og ordnet det slik at de heller fikk litt av gården til seg.

Gardsdriver-pappaen snekret inngjerding en kveld før han dagen etter leverte små, skjønne lam til stor begeistring for alle i barnehagen.

Stor attraksjon i nærområdet

Å ha lam i en barnehage er ikke hverdagskost, så interessen fra nærområdet har vært stor, og lammene ble litt av en attraksjon for både skolebarn og nabobarn, forteller Sonja Pedersen, leder i Norlandia Rollandslia.

I barnehagen var de godt forberedt og hadde tegnet og hengt opp plakater med varsel om at alle måtte være snille med dyra og passe godt på de, spesielt etter stengetid, når de var alene.

Ansvar og læring

Med dyr følger også et stort ansvar, men gjengen i Rollandslia visste hva de gikk til ettersom dette er andre året de gjennomfører prosjektet.

Det å få lov til å være så tett på dyra gir enorm glede og læring for oss alle, store som små. Barna får lære seg å respektere dyra og naturen på en helt unik måte, i tillegg får de ansvar for mating og stell, et ansvar de vokser mye på, også blir det naturligvis masse masse kos, forteller Sonja videre.

Årlig prosjekt

Ordningen med besøkslam er et så givende prosjekt for Norlandia Rollandslia, at de ønsker å gjøre dette til en årlig tradisjon.

— Når lammene reiser hjem igjen blir det litt tomt og trist noen dager. Da savner vi lammene våre. Likevel føler vi at ordningen gir så mye glede og læring at vi har ønske og ambisjon om å få til dette som et av våre årlige prosjekter, avslutter Sonja.

Les mer om Norlandia Rollandslia barnehage her (https://norlandiabarnehagene.no/rollandslia/)