Tips for bekledning i barnehagen

Norge er et land med store variasjoner i både vær og sesong. I nord kan det være kaldere, i vest litt våtere og på østlandet kan det være mer snø enn helt sør i landet. Noe av det viktigste er at både inne- og uteklær er gode å bevege seg i og er praktiske å ta av og på. Snakk gjerne med de ansatte i barnehagen om du lurer på noe spesielt i forhold til bekledning. Her er noen generelle tips:

Godt kledde barn

Innerlag – høst/vinter

Vi anbefaler ull som er naturens eget materiale. Med ull nærmest huden er du sikret god varmebalanse.
Ull har en meget god varmeisolerende evne, fordi den krusete ullfiberen inneholder mye luft. Ullvarme isolerer selv når plagget blir vått. Ull kan absorbere opptil 30% fuktighet uten at plagget føles fuktig. Samtidig er ull temperaturregulerende fordi den også isolerer mot varme. Ull har også flere andre gode egenskaper: God motstand mot smuss og blir ikke så lett skittent, holde fasongen godt samtidig som den er føyelig og myk, og ull er brannsikker - den er den minst brennbare av naturfibrene. Vi anbefaler stillongs i stedet for strømpebukse, da kan man skifte ullsokken i stedet for hele strømpebuksen.

Mellomlag – høst/vinter

Mellomlaget bør bestå av ull eller fleece. Fleece er bra på fukttransport og tørketid, mens ull isolerer bedre i våt tilstand. Settet bør være todelt slik at det blir enkelt å gå på do og man slipper å kle av de minste barna mer enn nødvendig ved bleieskift.

Ytterdress

Vinterdressen bør være myk å ha på seg slik at barna får beveget seg i den. Det er flere vanntette og pustende dresser i markedet, men dresser som er vannavstøtende er også greie. Strikk under foten eller snølås må dressen ha. Unngå løse tråder og faste hetter, de kan fort sette seg fast. Se til at den er vid nok rundt håndleddene slik at man får votten under mansjetten/linningen.

Hetten bør ikke være sydd fast i dressen. Alle løse deler som henger og slenger øker faren for å hekte seg fast i noe. Se til at dressen er lang nok, korte dresser glir fort over støvelen og fylles med snø eller vann.

Vår/sommer/høstdress bør også være vanntett/vannavstøtende og vindtett.

Regntøy

Todelt regntøy med høy bukse er det beste. Da kan man bare bruke gummibuksen hvis det er vått ute. Husk at regntøyet ikke skal være for lite, og strikk under foten er nødvendig.

Votter

Prøv å finne votter som gjør at barnet kan holde i leker. Ullvotter med tommel kan anbefales. Tykke polvotter gjør lek vanskelig, og resulterer ofte i at barna tar av seg vottene. Regnvotter får man kjøpt med et tynt fôr, eller man kan ha et par ullvotter inni. Fingervanter eller strikkevotter anbefales ikke til lek ute da de som oftest er kalde og slites fort. Imidlertid kan barna ha et par liggende i barnehagen. De er gode når man skal spise ute, eller varme seg litt når man er på tur.

Lue og skjerf

Luen må tilpasses årstiden og beskytte ørene. Et tips kan være å blåse inn i luen før man kjøper den for å se hvor mye den beskytter mot vind. Man får også kjøpt luer som er vindtette. Vi anbefaler hals/buff i stedet for skjerf. Skjerf vil vi ikke ha på barna, da det lett kan henge seg fast og utsette barnet for fare ved for eksempel aking, klatring og lek.

Vintersko

Barn som går i barnehage trenger gode vintersko. Egenskaper: Vanntette, pustende og god isoleringsevne. Skoen må gå oppover ankelen. Skoen bør være store nok til å romme et par ekstra ullsokker.

Solkrem / kuldekrem

Ha solkrem/kuldekrem liggende i barnehagen. Smør barnet før de kommer i barnehagen, så smører vi utover dagen.

Merking av klær

Enkelt kan man si at alt barnet har med seg i barnehagen skal merkes. Når man står i garderoben med 60 votter og halvparten er merket, bruker man unødvendig mye tid på å finne de rette vottene, tid som skulle vært brukt sammen med barna i stedet.

SJEKKLISTE

Skifttøy

Det skal ligge minimum 2 hele skift i kurven til enhver tid. Sjekk kurven en gang i uken, og følg med hva vi sender med hjem. Vått regntøy må tas med hjem, vrenges og tørkes. Her er en oversikt over hva som bør finnes i kurven og henge i garderoben:

Høst / Vinter

Inne