Miljø og bærekraft

Go Green er vårt satsingsområde innen miljø og bærekraft. I Norlandia Vardefjellet lærer vi barna å ta vare på seg selv, hverandre og miljøet.

Barn på tur i skogen

Slik jobber vi med

Miljø og bærekraft

Vi lærer om naturen og støtter oppunder opplevelser som kan bidra til at barna kan bli glad i den

Vi lærer å ta vare på oss selv, hverandre og naturen

Vi lærer oss å forstå hva som ligger i begrepet bærekraft

Vi lærer om gjenvinning og matsvinn

Vi er miljøagenter for en friskere klode

Go Green

Gjennom vårt Go Green-initiativ gir vi barna rom til å utforske naturen og bli skikkelig glad i den. Vi vil at barna skal erfare, oppdage og forstå, og på denne måten gi dem verdifulle verktøy som kan bidra til at de tar bærekraftige valg i dag – og videre i livet.

Vi ser på naturen som vår beste arena for opplevelse, lek og læring, og vi ønsker å dele dette med våre små eventyrere. Vi vil vise dem at hvert skritt vi tar i naturen, gir oss muligheten til å lære, sette pris på, og bevare det som omgir oss.

Barn holder bringebær og blåbær
Tre barn sitter og holder rundt hverandre på en benk i skogen
Barn holder en marihøne i hånden

Miljøagenter

Sammen ønsker vi å inspirere barna til å forstå at gjenbruk, gjenvinning og ulike miljøtiltak ikke bare er viktige, men også en del av våre daglige handlinger og holdninger. Det er måten vi tar vare på miljøet på, og hvordan vi gir fremtidige generasjoner en sjanse til å oppleve den fantastiske naturen slik vi får oppleve den i dag.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om naturen, økonomien og hvordan vi lever sammen som samfunn. I Norlandia Vardefjellet veileder vi barna i å forstå hvordan de aktivt kan bidra til å ta vare på miljøet. Vi ønsker å inspirere barna til å omfavne gode verdier, oppmuntre nysgjerrighet og engasjement, og få økt kunnskap til å bidra til et miljøvennlig og bærekraftig samfunn.

Parkdressavtale

En av de viktigste satsingsområdene våre i Norlandia Vardefjellet er vårt fokus på miljø og bærekraft. Vi er også opptatt av å skape en enklere hverdag for småbarnsfamilier. Derfor samarbeider vi med Parkdressen.no. Gjennom samarbeidet ønsker vi å rette fokuset mot våre forbruksvaner og vise at gjenbruk kan være både praktisk og rimelig. Ved å leie parkdress så kan man bidra til å skape gode forbruksvaner for barna.

Parkdressen er en utleietjeneste hvor du kan leie utedress som passer til sesongene høst, vinter og vår. Alt i én og samme dress. Parkdressen består av ett skall og ett fôr som gir deg mulighet til å justere plagget etter forholdene. Barn vokser fort. Blir dressen for liten, bytter du den bare inn med en ny, uten ekstra kostnader. En del av vårt samarbeid med Parkdressen er at de leverer dressen kostnadsfritt til barnehagen.

(Norlandia barnehagene har ingen inntekter knyttet til tjenesten levert av Parkdressen.no).