Barn leker i sandkassa

Norlandia Romsaas er en Litteraturbarnehage i Ullensaker kommune, med 20 ansatte og 78 plasser fordelt på 5 avdelinger.

Lyrikk

Regle

Fabel

Sagn

Kolon

Hvorfor velge Norlandia Romsaas?

Barnehagen vår ligger sentralt på Jessheim med gåavstand til Romsaasparken, Ullensaker bibliotek, Ullensaker kulturhus og togstasjonen.

Vi som jobber her er trygge, engasjerte og omsorgsfulle, og opptatt av barnas beste i alle sammenhenger.

Litteratur er sentralt i det pedagogiske arbeidet vårt og det er her vi henter inspirasjon til alt vi gjør av prosjekter, lek, samtaler, mat og aktiviteter.

Vi er opptatt av å leve oss inn i andres verden, og å leve oss inn i nye verdener sammen med barna.

• Litteraturbarnehage hvor litteraturen er sentral i det pedagogiske arbeidet
  • Eget bibliotek i barnehagen som heter Mylder. Vi tilbyr hjemlån av bøker fra den store boksamlingen vår
  • Samarbeid med Ullensaker bibliotek, og biblioteket har egen hylle med utlån i barnehagen
  • Trygge, engasjerte og omsorgsfulle ansatte med lidenskap for barnelitteratur og formidling
  • Egen kokk som tilbereder sunn mat sammen med barna
  • Egen kjøkkenhage hvor barna lærer om bærekraftig matproduksjon ved å delta i hele prosessen fra dyrking, til stell, høsting og til måltid
  • Egen grillhytte i et skogholt like ved barnehagen. Denne kan foreldre låne til bursdagsfeiring
  • Et fint nærområde med gode turmuligheter og en rekke tilbud og tjenester som vi benytter oss av

Litteraturbarnehage

Hos oss spiller litteraturen en sentral rolle i vårt pedagogiske arbeid. Litteraturen for oss er så mye mer enn bare et middel for overføring av kunnskap. Litteraturen inspirerer prosjektene våre, maten vår, rommene våre, samtalene våre, arrangementene våre og leken vår. Gjennom lesestundene utforsker vi ulike følelser, perspektiver og verdener gjennom fortellinger. Barna får gjennom litteraturen, muligheten til å utforske språk, emosjonelle aspekter og kulturelle sammenhenger. I samspill med andre barn tilegner de seg verdifulle sosiale ferdigheter som empati, toleranse og åpenhet.