Mat og måltidsglede

Mat med Smak er vårt satsingsområde innen mat og måltidsglede.

Barn som skreller gulrøtter

Slik jobber vi med

Mat og måltidsglede

Barna er minikokker og medvirker aktivt i forberedelser, matlaging og bordekking.

Vi undrer, eksperimenterer og forklarer sammen

Barna er en del av våre gode samtaler om matens opprinnelse

Vi skaper et positivt og trygt klima med god språkstøtte rundt bordet

Vi lærer om sammenhengen mellom mat, natur, kultur og bærekraft

Lærdom om hvorfor et næringsrikt kosthold er viktig for en god helse

Positive pådrivere for næringsrike matvaner

Vi som jobber i barnehagen tror at ved å være positive pådrivere for næringsrike matvaner i tidlig barndom, legger vi et fundament som vil følge barna gjennom hele livet.

Hos Norlandia Lysejordet legger vi stor vekt på å skape et positivt og trygt miljø rundt kosthold. Vi trekker vår kompetanse om trygt samspill, , inn i måltidet. Vi prioriterer samarbeid, inkludering og god språkstøtte ved matbordet når barna lærer om mat, natur og kultur.

I barnehagen vår ønsker vi å introdusere barna for spennende smaker og råvarer, og dele kunnskap om hvordan mat tilberedes. Vi serverer variert mat som utfordrer smaksløkene, og måltidene er viktige stunder for å samles og skape gode relasjoner.

Vi snakker med barna om matens betydning, mat i ulike kulturer, matproduksjon og matens vei fra jord til bord.

Barn skreller et egg utendørs
Barnehender som holder gulrøtter
Skåler med mat plassert utover et bord

Egen ernæringsrådgiver

Vår ernæringsrådgiver samarbeider tett med våre dyktige og engasjerte ansatte, og sikrer at maten som serveres i barnehagen er næringsrik, variert og av en kvalitet som bidrar til barns vekst og utvikling.

For en viktig målsetning for oss er å skape en arena der barn kan utvikle gode vaner som legger grunnlaget for en livslang god helse.

Lunsj og mellommåltid

I barnehagen vår får barna lunsj og mellommåltid hver dag. Maten vi serverer er næringsrik, variert og smakfull, og gir barna den energien de trenger for en aktiv dag. Vårt fokus er å sørge for at alle barna får den næringen de trenger, slik at vi møter ernæringsbehovet til barn i vekst og utvikling.

Vi legger vekt på å skape en positiv matopplevelse ved å involvere barna både i forberedelser og opprydding. Dette oppmuntrer dem til å delta aktivt i måltidene og bidrar til å skape en positiv og inkluderende atmosfære rundt matbordet.