Gode råd for tidlig skitrening

Å lære barna å gå og stå på ski tidlig har både barn og foreldre mye igjen for. Koordinasjon, balanse og finmotorikk utvikles både i alpinbakken og i langrennssporet. Men hva bør du tenke gjennom før du tar med barna ut på ski?

Barn med ski

Barn som starter tidlig med langrenn eller alpint høster store fordeler som de tar med seg videre i sin utvikling.
– Balanse er en utrolig viktig sans som du trenger til alt. Ski er en flott aktivitet å trene balanse på. Skitrening er ren hjerneutvikling, forteller Silvia Eikeland, idrettspedagog i friluftsbarnehagen Norlandia Onkel Tomms Hytte i Oslo.

Motivasjon før, under og etter
Å fortelle barna om det som venter er lurt før dere legger ut på tur eller drar i alpinbakken. Det finnes mange fine bøker om dette som er med på å skape gjenkjennende historier, for eksempel med Karsten og Petra. Videre gjelder det å legge inn godt med pauser, fristende nistepakker, nøtter og tørket frukt… syng sanger på turen. Gjør det du kan for å legge til rette for en hyggelig stund med gode samtaler og kos så er sjansen stor for at barnet gleder seg til neste gang dere skal ut på ski.

Første bud: lav terskel
– Om du har mulighet la gjerne barnet teste ut utstyret hjemme på stuegulvet, la de bli kjent med hvordan støvlene sitter på og hvordan de kan bevege seg med de på, sier Silivia. Hun har god erfaring med tidlig skitrening. I denne Norlandia barnehagen er alle barna med på flere ukentlige økter med både slalåm og langrenn fra de er 3 år. Læring i ekte lek og læring gjennom opplevelser i fellesskap med andre.
– Foreldre må senke forventingene. Aksepter at noen barn bare vil se og observere første gangen, ikke planlegg at dere skal gå en lang tur. Og for all del – ikke fokuser på teknikk. Å gå på ski skal være gøy, sier Eikeland.

Riktig utstyr
Det er fristende å kjøpe utstyr som er litt stort slik at det holder mer enn én sesong. Dette fraråder ekspertene.
– Tilpasset utstyr er viktig for å skape skiglede. For store støvler blir fort for tunge og barnet mister følelsen med støvelen. For lange ski gjør det vanskelig for barnet å manøvrere skiene. Da er det bedre med ski som er litt for korte. Staver er ikke nødvendig når en skal lære seg å gå på ski – verken på slalåm eller når de lærer langrenn, forklarer Eikeland.

Husk 3-lagsprinsippet, ull innerst, et mellomlag og så vindtett ytterst. Ikke kle barna for varmt, de er i stor aktivitet. Det er dessuten viktig at barna har god bevegelighet. Ta heller med en ekstra genser i sekken.

Lek på ski
Lag en mini arena med ulike poster i hagen. Et lite hopp, bamser i snøen, trafikkskilt, spill fotball med ski på… det er mange muligheter til å gjøre ski til en lek. For øving på langrenn kan det være et fint tips å la barnet skyve en tennisball foran seg i sporet, da får barnet øvd seg på å gli skien fremover.
– Det handler også mye om at vi voksne må vise at vi er tilstede. Ha på deg ski selv når du lærer barna å gå på ski, vis at mamma og pappa også faller på ski og delta i leken. Da skaper dere morsomme og hyggelige opplevelser, sier Eikeland.