Slik sikrer vi kvalitet i barnehagen

Vårt mål at alle barn skal ha et likeverdig tilbud og gå i en høykvalitetsbarnehage. Derfor er vi opptatt av å systematisk følge opp kvaliteten i barnehagene og sikre oss at alle barn skal få det beste barnehagetilbudet.

Ditt barn skal sikres høy kvalitet i samspill med våre ansatte. Relasjoner preget av omsorg, latter og lek er viktig for at ditt barn skal trives i våre barnehager.

Godt samspill mellom barn og ansatte er positivt for å fremme barnets opplevelse av trygghet, utvikling og mestring. Vi ønsker at barna i våre barnehager skal omgi seg med ansatte som gir god omsorgsstøtte, skaper god struktur samt støtter barnas nysgjerrighet ved å skape forståelse for alle hverdagens små og store undre.

CLASS – vårt kvalitetsverktøy

I Norlandia Barnehagene benytter vi det valide observasjonsverktøyet CLASS (Classroom Assessment Scoring System). CLASS observasjonsverktøy er forsket frem av psykologer og forskere. Det foreligger over 150 studier på bruk av CLASS, også i Norge. Funnene fra ulike land er samstemte. Ved bruk av CLASS som observasjonsverktøy vil barna oppleve høyere trivsel og bidra til økt utvikling av sosiale og kognitive evner.

Målet og hensikten er å sikre alle barn et likeverdig tilbud, ved å fremme et positivt samspill mellom barn og ansatte og mellom barn- barn. Vi trives og lærer best i klima som oppleves positivt og trygt.

Ved bruk av CLASS observasjon vil avdelingens ansatte få en konkret tilbakemelding fra en ekstern kollega som er sertifisert CLASS veileder. Tilbakemeldingen omhandler støtten barna får fra ansatte, og hvordan det legges til rette for sosial, emosjonell og støtte for læring. I tillegg til hvordan vi leder og organiserer avdelingen. Analysen skal danne grunnlag for pedagogisk dialog og refleksjoner knyttet til avdelingens videre arbeid med leke- og læringsmiljøet.

God kvalitet i barnehagen

God kvalitet i barnehagen beskrives godt i Lov om barnehager og rammeplanen for barnehager. Barnet ditt skal sikres god omsorg- og læringsstøtte i alle aktiviteter de er en del av. God kvalitet kan omhandle et godt og næringsrikt måltid hvor barna selv medvirker i organisering som planlegging og pådekking. Men også hvor ansatte skaper en hyggelig stemning med positivt samspill og tid til gode samtaler.

Observasjoner ved hjelp av CLASS

I våre barnehager er 250 ansatte sertifisert CLASS veiledere. Både daglig ledere og pedagoger. Dette vil si at de har hatt to dagers opplæring med koding av samspill mellom voksne og barn. Med etterfølgende sertifisering. I 2022 ble samtlige av våre 487 avdelinger observert og vi jobber nå med tilbakemeldingene til beste for ditt barn.