Skirenn med og uten snø

I Norlandia har vi mange friluftsbarnehager og vi anser oss selv som eksperter på friluft. Har du lyst til å arrangere et skirenn for barna? Bor du i byen og har ikke tilgang til snø og skispor i nærheten? Vi har tips til hvordan du kan arrangere skirenn for barn – både med og uten skispor eller snø.

SKIRENN MED SNØ

For å arrangere et påskeskirenn for familien trenger man ikke så mye mer enn et start- og målområde. Bruk terrenget og omgivelsene og la løypa gå mellom busker og trær, stolper og postkasser, under bøyde greiner, oppover bakker og nedover. Dette gjør det både morsomt og utfordrer motorikken og balansen til barna. For å øke vanskelighetsgraden i takt med barnas alder og ferdigheter kan man utfordre med flere runder, gå baklengs, med hendene på ryggen eller kanskje til og med i blinde. Dersom man er to eller flere kan et barn lede et annet som har bind for øynene, en kan sitte på huk og en gå bak og dytte, binde sammen et ben eller en arm med en partner eller holde rundt hverandre og gå etter hverandre i tog.

SKIRENN UTEN SNØ

Ingen snø – fortsatt mange muligheter. Her er forslag til andre aktiviteter som kan gjennomføres både med og uten snø. Sett opp flere aktivitetsstasjoner. Her kan barna få prøve seg på balanse, kasting og generell motorikk.

Slalåm: Sett opp pinner eller kjegler som en slalåmløype man skal løpe, hinke eller gå baklengs gjennom.

Skiskyting: Kast ball i bøtte eller ertepose på tomme bokser.

Hopp: Legg en planke oppå to steiner eller bruskasser, finn et veltet tre eller en veikant man kan balansere på. Balanser over og se hvor langt barna kan hoppe når de har kommet over til den andre siden.

Langrenn: Bruk staver/pinner og la barna “late som de går på ski” – gli bortover. Det er ikke lov å løfte bena fra bakken.

Stafett: Sett opp kjegler eller pinner på en rekke. Førstemann på hvert lag slår en terning og løper til den kjeglen som samsvarer med antall øyne på terningen, deretter tilbake og veksler med nestemann – evt slår terningen på nytt. Varier avstanden mellom kjeglene/pinnene, men det må være lik avstand på begge lag (minimum 2 stk).

DET LILLE EKSTRA

Åpningsseremoni: Sett på litt musikk og finn fram noen flagg og litt granbar – det setter en fin stemning. Gå en liten runde og introduser deltagerne. Del ut startnummere (Skriv nummer på et ark og fest med sikkerhetsnål).

Matservering: Server litt frukt, en smoothie eller noe annet næringsrikt som gir barna energi på en aktiv dag. Har du mulighet til å lage bål kan man grille brødskiver i folie eller steke pinnebrød. Husk at uten mat og drikke duger helten ikke.

Premieseremoni: En ordentlig premieseremoni er en fin avslutning. Rop opp navn, takk for flott innsats og del ut diplom eller en liten premie.