Matsvinn

I Norlandia er vi svært opptatt av miljø. Ved å ha fokus på et bærekraftig kosthold legger vi mindre press på jorda. Dette er et samfunnsansvar Norlandia barnehagene tar svært alvorlig. Vi skal bidra til en bedre framtid for våre barn – også globalt. Et av tiltakene alle bør gjøre i det viktig arbeidet for et bærekraftig kosthold, er å kaste mindre mat. Rester kan bli til restemåltid senere på dagen eller neste dag, eller de kan fryses ned og brukes ved en senere anledning. Noen ganger kan vi lage noe av restene, og da kanskje sammen med andre varer som står i fare for å bli matsvinn. Her følger noen oppskrifter for å bruke rester på brød, grøt, lomper og bananer.

Matsvinn

BRØDKRUTONGER
- gammelt brød blir som nytt

• Brødrester
  • Nøytral olje
  • Krydder

Fremgangsmåte:

• Bland nøytral olje og krydder du ønsker i en bolle. (f.eks. hvitløkspulver, oregano, timian, salt).
  • Skjær brødet i terninger. Vend brødbitene oppi bollen og legg de på et stekebrett. Dryss gjerne litt krydder på.
  • Pass på at brødet ikke blir dynket i olje, eller at det ligger vått på brettet lenge, men at alt er fuktig.
  • Stekes i ca. 15 minutter på 180°C. Snu krutongene innimellom

HULKEN GRØTLAPPER (30 stk)
- rester av grøt er perfekt som lapper

• 4,5 dl havregryn/grøtrester
  • 3 stk brun banan
  • 6 egg
  • 3 dl hvetemel
  • 3 ts bakepulver
  • 1,5 ts natron
  • 150 g spinat
  • Kanel (Ceylon)/kardemomme

Fremgangsmåte:

• Smelt smør i en liten kjele.
  • Ha alle ingrediensene i en blender eller bruk en stavmikser for å mose ingrediensene sammen.
  • La røren stå i 5 minutter for at havregrynene skal svelle dersom du bruker gryn og ikke grøt.
  • Stek pannekakene til de er gylne på begge sider, i cirka 30 sekunder.
  • Server pannekakene med for eksempel vaniljeyoghurt og blåbærsyltetøy eller finn frem ditt favoritt-tilbehør.
BRØDKRUTONGER - gammelt brød blir som nytt
 HULKEN GRØTLAPPER (30 stk) - rester av grøt er perfekt som lapper

- bruk opp de brune bananene

• 4 brune bananer
  • 6 - 8 dl havregryn
  • Tørket frukt, nøtter eller rosiner

Fremgangsmåte:

• Mos bananen med en gaffel til den er klumpefri.
  • Bland i havregryn gradvis.
  • La stå i noen minutter slik at havregrynene kan trekke til seg litt av bananenes fuktighet.
  • Ha i den tørkede frukten etc.
  • Form kuler av deigen og fordel disse på et stekebrett med bakepapir. Trykk dem litt flate.
  • Stek på 175°C i 10 - 15 minutter til de er litt gylne i kantene.

LOMPECHIPS (Ca 3 brett)
- perfekt snacks etter pølsefesten

• Lomper
  • Nøytral olje
  • Salt
  • Paprikapulver
  • evt. annet krydder

• Del lompene i fire.
  • Legg et bakepapir på en rist, og pensle bakepapiret med olje før du legger på lompene.
  • Pensle lompene med olje på oversiden, og strø over litt salt, paprikapulver eller andre krydder du liker.
  • Sett brettet midt i ovnen på 175°C i ca 10 minutter.
  • Følg med på lompene, snu dem etter 5 - 6 minutter. De er ferdige når de er sprø og gylne i kantene.
LOMPECHIPS (Ca 3 brett) - perfekt snacks etter pølsefesten