Mat med Smak, vårt gode måltid i Norlandias barnehager

Vi følger intensjonen gitt i rammeplanen og løfter arbeidet med kunnskap om mat, matglede, samt fysisk og psykisk helse. Norlandias «Mat med Smak» skal sikre at barna får et sunt og variert kosthold og utvikler kunnskap om mat og egen helse. Gjennom medvirkning i mat og måltidsaktiviteter skal barna få muligheten til å sanse, oppleve og tilegne seg gode matvaner. Og barna er selv «Minikokker» som deltar i matlagingen.

Skjermdump fra Brønnøysunds avis

En av barnehagene som nylig har økt satsingen på Mat med Smak, er Norlandia Kløvermarka barnehage (https://norlandiabarnehagene.no/klovermarka/), og nylig skrev lokalavisen Brønnøysunds Avis en sak om dette (https://www.banett.no/nyheter/i/lVL6JG/i-denne-barnehagen-har-de-egen-kokk).

Til avisen uttalte daglig leder i barnehagen, Anne Iren Waag at de ønsker at barna skal oppleve matglede:

-Barna er med på å forberede og lage maten. Vi snakker med barna om sammenhengen mellom mat, produksjon, natur og kultur. Vi er opptatt av å sikre at måltidene skaper et fellesskap og samtale rundt bordet. Maten som serveres hos oss i Norlandia Kløvermarka barnehage er både god, sunn og variert. I tillegg er det for mange foreldre positivt i en hektisk hverdag å slippe å tenke på å smøre matpakke til barnet, fortalte Anne Iren Waag til avisen.

Siden august 2021 har Irene Lindtner Jørgensen vært kokk og vartet opp med «Mat med Smak» for og sammen med barn og ansatte ved Norlandia Kløvermarka barnehage i Brønnøysund. Barna mellom 4 og 6 år er «Minikokker» som rullerer på å være med under tilberedelsen av maten. Dette støtter oppunder intensjonen gitt i rammeplanen og barnas mestring, selvstendighet og autonomi.

-Vi har en fiskedag, en vegetardag, en kjøttdag, en grøtdag og en restedag i uka. Det skal være bærekraft. Variasjoner mellom sesonger og kultur er med på å gi forandringer og ulike og sunne opplevelser for barna. Når det er sagt, så er det også ulike hensyn til hvert enkelt barn som er med på å bestemme. Matallergier og kultur gjør at alle ikke kan spise det samme til de ulike måltidene, så det ligger mye arbeid bak før selve matlagingen skjer, fortalte kokken Irene Lindtner Jørgensen til avisen.

Barnehagen bruker lokale råvarer så sant det er mulig. Fiskeburgerne som stod på menyen den dagen Brønnøysunds Avis var på besøk, var av fisk fra en lokal fisker. Og barna har brukt høsten til å være med på høsting og innsamling av lokale råvarer. Mye av maten som serveres i barnehagen er lokal og kortreist.

Og maten er god; journalisten skrev dette etter å ha smakt fiskeburgeren:
«BAnett fikk æren av å smake på det som var dagens lunsj. Den besto av fiskeburger, salat og nybakte burgerbrød. Smaken var utsøkt og slår min personlige lunsj ned i støvlene alle dager så langt «husken» virker.»

Og kokken selv – som har en åpen Instagram-side hvem som helst kan følge, kalt kokkeniklovermarkabarnehage – var fornøyd:

-Jeg får faktisk jobbe med hobbyen min og samtidig brukt utdannelsen på beste måte, noe jeg er veldig glad for, fortalte en smilende Irene Lindtner Jørgensen til lokalavisa.

Mattilbudet og hvordan man jobber med Mat med Smak i de ulike Norlandia-barnehagene har lokale variasjoner, men fellesnevneren er at maten som serveres i en Norlandia-barnehage er sunn og variert. Flere av barnehagene har også egen kjøkkenhage. Kjøkkenhage er et lærerikt og spennende verktøy der barn får følge matens syklus fra jord til bord. Alle barnehagene våre bygger sitt mattilbud på næringsmiddellovgivningen og myndighetenes retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.