Barnehagehelten Terje

Terje Johansen i Norlandia Sten-Tærud kulturbarnehage startet våren 2020 opp Facebook-gruppen «Barnehagehelter» som i skrivende stund har over 9300 medlemmer. Nå har han fått med seg PBL og hundrevis av barnehager til en felles nasjonal markering på ettårsdagen for nedstengningen av Norge 12. mars, under mottoet «Å bry seg er også smittsomt».

Å bry seg er smittsomt

Terje Johansen har i ti år jobbet som pedagogisk medarbeider i Norlandia Sten-Tærud Kulturbarnehage på Skedsmokorset. Han håper så mange barnehager som mulig har lyst å være med på markeringen 12.mars, og at kunnskapsminister Guri Melby vil takke ja til invitasjonen om å være med.

Terje forteller at han har fått god støtte på veien for at markeringen kommer i stand og blir nasjonal.

– I mitt ønske om å få hyllet barnehageansatte har jeg muligens vært litt over snittet ivrig. Det har blitt noen samtaler med lederen i Norlandia Barnehagene, Kristin Voldsnes, som har vært positiv og støttende hele veien. Det er med hjelp fra Voldsnes jeg har fått kontakt med PBL og de andre store kjedene i Norge. Så etter noen møter på Teams, ble alle enige om at den logoen vi nå har er den rette. Og det er den. At vi nå alle er samlet bak en felles logo er helt fantastisk – og vi håper så mange som mulig av både private og kommunale barnehager har lyst å være med og feire barnehageheltene 12.mars, sier Terje.

«Norges fineste logo»

Gjennom Private Barnehagers Landsforbund (PBL) har det til markeringen blitt designet en hjertelogo formet som et koronavirus, fulgt av teksten «Å bry seg er også smittsomt». Den ivrige barnehagemedarbeideren håper at logoen blir godt kjent og masse brukt framover også etter 12.mars.

– PBL forteller at allerede er det flere utenfor barnehagesektoren har spurt om de kan få bruke logoen, og fått tillatelse til det, vi alle synes jo bare det er gøy og positivt. Ønsket med markeringen er jo å sette i gang en ny positiv «pandemi» som handler om omsorg og om å bry seg om hverandre og da er det jo selvsagt bare positivt at logoen og budskapet blir tatt til sitt bryst av flere, understreker Terje.

– At Barnehagehelter er opphavet til kampanjen "Å bry seg er også smittsomt" gjør meg faktisk litt rørt. Tenk at den Facebook-siden faktisk er utspringet til det som må være Norges fineste logo! Jeg er utrolig stolt over at mitt budskap når frem og at siden lyser litt opp i hverdagen til mange av våre kollegaer som enten har fått påvist eller har mistanke om smitte i barnehagene sine. Jeg ønsker i hvert fall å tro det, sier Terje.

Vil hylle barnehageansatte

Han forteller at det har vært et tøft og spesielt år også for barnehage-Norge.

– Alt ble snudd på hodet for ett år siden og hverdagene i barnehagene har ikke vært den samme. Omsorgen og gleden med å jobbe i barnehagene er den samme som før, men mye er annerledes med måten vi må jobbe på grunn av pandemien, mener Terje.

– Derfor håper jeg også at denne markeringen vil være med og sette fokus på den viktige jobben vi i barnehagene gjør og det samholdet jeg føler vi i barnehage-Norge har vist igjennom pandemien, sier Terje, som startet Facebook-siden Barnehagehelter (https://www.facebook.com/groups/895328810880357/?ref=share) nettopp for å hylle barnehageansatte, som han følte ble litt oversett blant alle yrkesgrupper som gjorde en fantastisk innsats gjennom pandemien.

– Facebook-siden har etter oppstart tatt en ny vei. For etter at jeg la ut melding om de første barnehagene med enten mistanke om eller med påvist smitte, skjedde det jeg mener er helt fantastisk: Medlemmer begynte å fylle kommentarfeltene med hjerter, og de har det blitt utrolig mange av. Det er rørende å se hvordan barnehage-Norge oser av sympati og omsorg for de utsatte kollegaene sine. For i mine øyne er vi som jobber i barnehager, være seg private eller kommunale, kollegaer. Og mengden medlemmer på siden øker stadig og nærmer seg 10.000.

– Jeg vil gjerne takke alle som har sendt hjerter til bruk på siden. Jeg har en passe full Messenger-innboks. For de observante vil muligens legge merke til at ingen av hjertene som er lagt ut på siden er like, forteller Terje.

Oppfordrer alle Kidsa og Norlandia-barnehager til å delta

Kristin Voldsnes, som leder Norlandia Barnehagene i Norge, er imponert over det Terje har fått til.

– All ære til Terje. Dette er et fantastisk eksempel på hvilke positive ringvirkninger det kan ha hva en person setter i gang. Vi har oppfordret alle våre Kidsa og Norlandia barnehager til å være med på markeringen 12. mars. Mange t-skjorter og plakater med hjertelogoen er bestilt. Så blir det helt opp til hver enkelt barnehage hvordan de ønsker å ta del i markeringen. Hver enkelt barnehage må vurdere hva som passer, både ut fra kapasitet, planlagte aktiviteter og ikke minst lokalt smittetrykk. Og det viktige og fine budskapet er jo like aktuelt også etter 12. mars, så jeg håper vi vil se plakatene og t-skjortene rundt om i våre barnehager i lang tid framover, sier Kristin Voldsnes.

Materiell kan bestilles her: https://barnehagehelter.merching.no/?fbclid=IwAR0FQEV42sn7TPDTlgBr8X9Uu8MQ8XYZu7F54A80W185hLE7L2xEt2lWX-g (https://barnehagehelter.merching.no/?fbclid=IwAR0FQEV42sn7TPDTlgBr8X9Uu8MQ8XYZu7F54A80W185hLE7L2xEt2lWX-g)